Eettinen ja emotionaalinen kuormitus
Eettistä kuormitusta hoitotyössä syntyy esimerkiksi, kun työntekijä joutuu toimimaan omien arvojensa vastaisesti tai hän ei tiedä, miten hänen tulisi toimia oikein. Työterveyslaitoksen Mitä kuuluu? -työhyvinvointikyselyn mukaan joka toinen sosiaali- ja terveysalan työntekijöistä on joutunut eettisesti haastaviin tilanteisiin viikoittain tai päivittäin. Eettinen työkuormitus heikentää sote-työntekijöiden jaksamista ja työkykyä.
Tyypillisiä eettisesti kuormittavia tilanteita terveydenhuoltoalalla:
- Asiakkaan/potilaan yleiset odotukset eivät vastaa saamiaan palveluja, mikä aiheuttaa hänessä tyytymättömyyttä
- Asiakkaan/potilaan hyvä arki voi olla ristiriidassa työntekijän näkemyksen kanssa
- Työntekijällä ei ole riittävästi aikaa asiakkaalle/potilaalle
Kuormitustilanteiden, toimintavaihtoehtojen ja niiden seurausten yhteinen pohtiminen voi sekä keventää eettistä kuormitusta että lisätä osaamisen jakamista työyhteisössä.