Siirry sisältöön
Etusivu
Työturvallisuuskeskus

Toimiva työyhteisö on samaan aikaan turvallinen, terveellinen, hyvinvoiva, tuloksellinen ja tuottava. Toimivan työyhteisön piirteitä ovat esimerkiksi tasa-arvo, oikeudenmukaisuus, toimiva vuorovaikutus, sopivasti kuormittavat työtehtävät sekä tuen antaminen ja saaminen. Tavoitteet ovat selkeät, työn johtaminen ja organisointi toimivat ja kunkin toimijan roolit, vastuut ja valtuudet työssä ovat tasapainossa. Jokainen tuntee olevansa tervetullut ja arvostettu työyhteisön jäsen.

Toimivassa työyhteisössä on selkeät perustehtävät, selvä vastuunjako, yhdessä sovitut toimintatavat, valmentava johtaminen ja hyvän työilmapiirin rakentaminen. Hoitotyössä on tärkeää, että uskalletaan kertoa myös virheistä, jotta jatkossa voidaan ennaltaehkäistä samantyyppiset virheet.