Siirry sisältöön
Etusivu
Työturvallisuuskeskus

Robotti tulee, oletko valmis?

Blogi
Tekoäly ja robotiikka mullistavat työelämää vauhdilla. Olemme jo tottuneet näkemään robotteja tehtaissa ja varastoissa, mutta ne tekevät tuloaan myös palvelutehtäviin ja toimistoihin. Kun robotit muuttuvat yhä ihmismäisemmiksi, herää kysymyksiä niiden roolista työyhteisössä ja vaikutuksista ihmisten työhyvinvointiin.
Kuva: Eve Sillanpää

Ihmismäinen robotti – pelottava vai hyödyllinen työkaveri?

Monet meistä ovat nähneet videoita ihmismäisistä roboteista, jotka pystyvät keskustelemaan ja ilmaisemaan tunteita. Vaikka tällaiset robotit ovat vielä harvinaisia, ne herättävät sekä innostusta että pelkoa. Liian ihmismäinen robotti voi tuntua ahdistavalta, koska se haastaa käsityksemme siitä, mikä on ihmisyyttä. Toisaalta taas yksinkertaisemmat, konemaisilta näyttävät robotit hyväksytään helpommin työpaikalla.

Työn muutos aiheuttaa epävarmuutta ja pelkoa. Kun robotit ottavat yhä enemmän tehtäviä hoitaakseen, työntekijät voivat pelätä menettävänsä työpaikkansa. Tämä voi johtaa kognitiiviseen kuormitukseen ja vaikuttaa hyvinvointiin.

Robotti työkaverina – tarvitaanko sosiaalista vuorovaikutusta?

Onko tärkeää, että robotti voi keskustella työn ohessa muistakin asioista? Ihmiset kaipaavat sosiaalista vuorovaikutusta ja yhteyttä työkavereihin. Voisi olla ahdistavaa, jos kaikki keskustelut jäisivät pois ja työntekijä joutuisi työskentelemään yksin robotin kanssa. Toisaalta taas robotit voivat vapauttaa ihmisiä rutiinitehtävistä ja antaa heille enemmän aikaa keskittyä haastaviin ja luoviin tehtäviin.

Robottien rooli työpaikalla nyt ja tulevaisuudessa

Tällä hetkellä robotit ovat erinomaisia fyysisesti raskaissa ja toistuvissa työtehtävissä. Ne parantavat työntekijöiden työergonomiaa ja lisäävät tuotantotehokkuutta. Tekoälyn kehittyessä robotit pystyvät oppimaan ja mukautumaan erilaisiin tehtäviin yhä paremmin.

Tulevaisuudessa robotit voivat auttaa meitä löytämään yksilöllisiä ratkaisuja moniin haasteisiin. Ne voivat esimerkiksi auttaa suunnittelussa, tuotekehityksessä ja asiakaspalvelussa. On kuitenkin tärkeää muistaa, että robottien tarkoitus on auttaa ihmisiä, ei korvata heitä.

Mitä asioita tulee huomioida robottien käyttöönotossa?

Robottien käyttöönotto vaatii huolellista suunnittelua ja valmisteluja. On tärkeää kiinnittää huomiota seuraaviin asioihin:

Yhteistyörobotit ovat vasta alku. Teknologia kehittyy jatkuvasti ja tulevaisuudessa voimme odottaa näkevämme entistä älykkäämpiä ja monipuolisempia robotteja. On tärkeää, että pysymme ajan tasalla kehityksestä ja valmistaudumme tulevaisuuden työelämään.

Mitä mieltä sinä olet? Ovatko robotit uhka vai mahdollisuus?

P.S. Teknologiateollisuuden työalatoimikunta valmistelee digijulkaisua yhteistyöroboteista ja työturvallisuudesta, seuraa uutisiamme!

Kirjoittajat

Miia Puukka, erityisasiantuntija, Työturvallisuuskeskus

Sauli Holappa, johtava asiantuntija, Teknologiateollisuus ry

Reija Mettovaara, työsuojeluvaltuutettu, Fiskars Oy